Hvordan lage produkter som folk elsker?

Det er igjen tid for ukens blogginnlegg. Vi har da fått i oppgave å oversette et engelsk dybdeinnlegg. Dybdeinnlegget jeg fant som er skrevet av Hiten Shah på hitenism.com som i hovedsak handler om hvordan man kan produserer produkter som folk elsker og få ideen validert av andre først. Dette er jo veldig relevant for oss da vi har i oppgave å produserer en nettside og i tillegg finne ut hva slags produkt man vil selge.

Det spørsmålet man gjerne vil spørre andre om når man har funnet ut av hva man vil produserer er “hva synes du om ideen min?”

De aller fleste vil si at ideen din er god og hvorfor den er god basert på deres egen erfaringer. Disse menneskene du spør om produktet vil anta at du kun vil høre det positive med det. Det er oftest slik at når du spør andre om ideen, så er man så tidlig i stadiet av prosjektet og har enda ikke validert det enda.

Den tidlige fasen er noe man bør elske.

Nettopp fordi mulighetene er endeløse. Man kan virkelig bruke fantasien til å komme frem til et produkt eller tjeneste som folk elsker. Dette kan for eksempel være en ny ide til en bedrift eller kanskje nye funksjoner til et allerede eksisterende produkt? Mulighentene er som sagt endeløse.

Men det kan være fort gjort å kaste bort mye tid på ideer som ikke har noe særlig stor betydning. Man lærer på den harde måten. Hiten Shah har god erfaring med dette, han har blant annet forsøkt å produsere mange produktet og har gitt mange gode råd til andre som prøver på dette. Han sier også at forbrukerideer basert på følelser, underholdning og fritid er vanskeligere å validere sammenlignet med produkter som virksomheter kjøper. Bedrifter betaler nemlig gjerne direkte til produsentene. Bedriftene er gjerne avhengig av å få ting gjort fortest og best mulig. Da vil denne valideringsprosessen være mest nyttig for deg når du skal validere ideer som er målrettet mot andre virksomheter.

Her er en tretrinnsprosess man kan bruke til å validere ideer:

  1. Lag en problemhypotese til ideen din

Ideer er kun en beskrivelse av løsningen på et problem. Når du konverterer ideen du har til en problemhypotese kan det være at du er altfor fokusert på å validere ideen istedenfor å bygge løsninger.

Det man absolutt ikke ønsker er å sitte fast og lage en løsning og deretter søke etter problemet det løser. En slik situasjon er vanligst når folk bestemmer seg for å løse et problem de selv har. Du må sørge for at flere andre har samme problemet. Når du oppretter en problemhypotese, start med å beskrive mennesker du målretter deg mot og hvilket problem du tror de har.

Et eksempel Hiten Shah kommer er med når de skulle lage en app for folk som bruker Google Analytics. Her brukte de følgende hypotese: Google Analytics brukere har et problem med å overvåke viktige forretningsmetoder på mobiltelefonen.

Når du jobber med et allerede eksisterende produkt må du sørge for at du har gode måter å aktivt samle tilbakemeldinger på fra kundene dine. Det er da ekstremt viktig å lytte til tilbakemeldingene og bruke informasjonen til å komme med ideer.

2. Sett opp et system for å trekke folk til deg

Nå som du allerede har laget en problemhypotese må du vite hvilke personer du vil nå ut til.

Hvis planen din er å jobbe med et eksisterende produkt og du skal jobbe med å legge til en eller flere funksjoner til dette produktet, vil du sannsynligvis kunne sende kundene dine e-poster. Du vil også finne måter å tiltrekke folk og gjøre dem nysgjerrig på på produktet eller tjenesten din. Det endelige målet er å få en personlig samtale med dem om det enten er over telefon eller over en kopp kaffe. Her er noen ideer Hiten Shah kommer med på hvordan du kan få eksisterende kunder til å snakke med deg:

  1. Send en e-post for å be om tilbakemelding.
  2. Hvis du har nummeret dems kan du ringe for å tilby hjelp og samtidig få tilbakemeldinger.
  3. Bruk en Qualaroo-popup på nettstedet ditt for å sette opp en tid for å snakke med eventuelle kunder.

Når man har en ny produktidee må man lage et system for å trekke folk til deg. Den vanligste måten å gjøre dette på er å lage en destinasjonsside som fører til en undersøkelse som folk fyller ut. I undersøkelsen kan du stille noen relevante spørsmål og i tillegg kan man spørre om folk er villige til å chatte med deg.

Destinasjonssiden

Destinasjonssiden eller landingssiden som det også heter skal være designet for å få folk til å bli nysjerigge ved å forklare fordelende du har ved å løse problemet du satte deg i hypotsesen din. Deretter kan de velge å fortsette ved å legge inn e-posten eller autentisere med en tredjeparts tjeneste som for eksempel Google, Twitter eller LinkedIn.

Destinasjonssiden er noe man ikke trenger å bruke massevis av tid på. En grunnleggende destinasjonsside er kun en kopi og en knapp som fører til en undersøkelse.

Serph landing page
Eksempel på en destinasjonsside fra innlegget.

Undersøkelsen

Neste trinn er å stille noen spørsmål til de som har klikket seg videre og lagt ved mailen sin. Målet med undersøkelsen å lære mer om om potensielle kunder. Hvert spørsmål bør ha et spesifikt formål.

survey dot io survey
Et eksempel på hva slags spørsmål en undersøkelse kan inneholde.

3. Lokaliser smertemønsteret

Etter å ha analysert svarene på undersøkelsen du lagde, har du en liste over personer du kan nå ut til slik at du kan planlegge ditt første sett med samtaler. Start samtalen med å be dem fortelle historier om arbeidet deres. Dette gjør at du kan høre ting fra deres perspektiv og grave dypere. Denne prosessen kalles kundeutvikling. Hvis du skulle trenge hjelp med å finne ut hvilke spørsmål du kan stille, kan Cindy Alvarez Lean kundeutviklingsbok være til god støtte.

Når du prøver å validere ideen din, er hovedmålet å finne smertemønsteret på tvers av målgruppen. Ved å forstå hva slags problem som skal løses for kunden vil det gjøre kundeutviklingssamtalen lettere. Det gir en struktur for å gjenkjenne det vanlige smertemønsteret som kundene dine føler.

For å validere en god idee tror jeg så absolutt at det er viktig å sørge for at det er noe som er etterlengtet på markedet og som folk faktisk trenger og ikke minst er problemløsende. Ved å følge Hiten Shah sine tips til å produserer et produkt eller tjeneste tror jeg absolutt at man vil komme godt i gang.

/Henriette Gulvik

Kilder:


One thought on “Hvordan lage produkter som folk elsker?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *