Viktigheten av en god digital strategi

Hvis man tenker over det, tenk hvor mange som holder på med markedsføring? Og da vil viktigheten av en god markedsføringstrategi komme til overflaten. Digital markedsføring kan faktisk være meget kostnadseffektivt, selv for de med små budjsett – OM det gjøres riktig. En digital strategi kan hjelpe bedriften med å oppnå det man ønsker.

Her er et godt eksempel på hvordan digital markedsføring foregår. La oss si at du skal markedsføre en ny kleskolleksjon for kvinner og setter denne annonsen inn i papiravisen. Da får Alexander, Elias og Mia se annonsen i avisen, men Alexander og Elias har ingen interesse for denne annonsen, men likevel betaler bedriften for at annonsen skal være i avisen. Du vet heller ikke hvor mange kvinner som har sett annonsen og heller ikke hvor mange som har kjøpt klær fra den nye kolleksjonen. Men med digital markedsføring trenger Alexander og Elias å se denne annonsen. Du kan faktisk betale for at Mia skal se denne annonsen, samtidig som man kan måle effekten og ikke minst gjenta annonsen dersom man kan virke interessert men ikke kjøpt enda.

Hva kan en digital strategi inneholde?

Når du skal sette deg gode digitale strategier vil det si mye om målene som er satt, altså hva slags digital kanaler som skal brukes og hva slags aktiviteter du har tenkt til å gjennomføre. Det hele handler om hva som skal gjøres.

Den store forskjellen på digital markedsføring og markedsføring gjennom tradisjonelle kanaler er at du kan nå ut til de som virkelig betyr noe for deg.

What is Digital Marketing? Where to start with Digital Marketing.
Bilde hentet fra seoresellerscanada.ca

Tenk Digital har skrevet om 7 tips man kan bruke i din digital strategi og jeg vil nevne dem kort under.

1.Gjør jobben enklere med planlegginsverktøy

For å nå ut til målgruppen er det viktig å finne ut av hvilke kanaler som blir brukt mest og lær deg hvordan du bruker disse kanalene.

Heldigvis er det ikke sånn at du må logge inn og publisere på hver eneste kanal. For når du har et godt planleggingsverktøy vil alt samle seg der. Dette verktøyet samler alle dine sosiale medier på ett sted og gir deg innsikt om engasjement på de ulike plattformene.

2. Start å snakke når målgruppen din er klar for å lytte

Det hele handler om at man skal starte å snakke når målgruppen din er klar for å lytte.

Man må såklart ha noe nyttig å fortelle som gjør målgruppen engasjert. Derfor er det så viktig å lære seg alt om de sosiale plattformene og undersøke når målgruppen er mest aktive på de ulike plattformene.

3. Bruk relevante bilder på annonsene dine

Undersøkelser viser faktisk at bildevalg ofte påvirker om brukeren velger å trykke seg inn på annonsen eller ikke. Derfor bør en digital markedsføringstrategi også si noe om hva slags bilder du bruker. Bildene bør stå i stil med det du driver med.

4. Benytt deg av markedsføring på e-post

Markedsføring på e-post er også noe som bør inngå i din digitale markedsføringstrategi. Har du kanskje lagt merke til at bedrifter tilbyr deg noen goder dersom du melder deg på nyhetsbrevet? E-postadressen kan brukes til å sende ut nyhetsbrev og tilbud. På denne måten kan du bygge relasjoner til eksisterende kunder og kanskje nye kunder?

5. Hold deg oppdatert på teknologifronten

Når man holder på med digital markedsføring er det ekstremt viktig å holde seg oppdatert på teknologifronten. Man skal og bør være tilstede der målgruppen hører til.

Det vil da være lurt å gjøre seg kjent med nye sosiale kanaler som dukker opp. Med det vet du hvordan den fungerer dersom målgruppen din skulle starte å ta den i bruke.

6. En god nettside

I en digital markedsføringstrategi er nettsiden det kjæreste du har. Nettsiden kan brukes til å samle e-postadresser og få målgruppen til å gjøre det du ønsker.

7. La kunden finne frem til deg

Nettbrukere leter før de leser. Vi googler altså ting hele tiden. Først når man har funnet frem til informasjonen starter man å lese. Søkemotoroptimalisering (SEO) handler om å hjelpe brukere til å finne frem til nettstedet ditt.

I dette innlegget kan man se hvor viktig det er med en god digital markedsføringstrategi for å nå målgruppen. Håper du lærte noe nyttig.

/Henriette

Kilder:

https://tenkdigitalt.no/blog/digital-markedsforingstrategi/?fbclid=IwAR3j3uybJGfo8LHiLuAdReveTJ5waXTDXzVxsva4gt3H_ojob4wgb2fBlB0

One thought on “Viktigheten av en god digital strategi

  1. Fint innlegg med gode tips, hadde vært spennende å de deg drøfte litt rundt bruken av digital markedsføringsstrategi og hvordan det skiller seg ut fra vanlig strategier. Liker dog eksempelet du har laget med Alexander, Elias og Mia 🙂

Leave a Reply to Beate Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *