Organisk søk vs betalt søk

I denne ukens forelesning har vi fått i oppgave om å skrive om forskjellen mellom organisk søk og betalt søk, og hvordan markedsførere benytter seg av det og hvordan det funker. Det er faktisk sånn at når man snakker om søk på nettet, så skiller vi mellom disse to søkemåtene.

Så hva er forskjellen på betalte søk og organiske søk?

Når vi snakker om om betalte søk, vil du fort legge merke til hva som nettopp er betalte søk. Når man ser de 3 til 5 første oppføringene dersom du søker opp noe på google er dette betalte søk. Noen ganger vil også slike annonser vise seg frem nederst på søkesiden siden. Dette er altså annonser som er betalt for gjennom Google Ads, og som koster en god del for bedrifter som bruker dette som markedsføring. Det er faktisk sånn at hver gang noen trykker seg inn på disse annonsene, så må bedriften betale en viss sum til Google.

Så lurer du kanskje på hva organisk søk er? Alle søkene som kommer opp under disse betalte annonsene er organiske søk. Disse resultatene rangerers etter hvor relevant innholdet er i forholdt til det søkeordet du taster inn i søkelfetet hos Google. Google viser kanskje 10 slike annonser på hver side, og resultatene rangeres ut i fra en rekke algoritmer.

Viktigheten av organisk synlighet

Organisk søk er akkurat det samme som søkemotoroptimalisering (SEO). I forholdt til betalte annonser eller SEO, kan man ikke betale for å komme høyere opp i søkeresultatet. Søkemotoroptimalisering handler i hovedsak om å lage innhold som fortjener en høyere plassering basert på relevans og kvalitet.

De aller fleste markedsførere jobber mye med søkemotormarkedsføring, men man vil ofte se at de glemmer viktigheten av organisk synlighet. Det er mange eksempler der bedrifter ofte setter opp store reklambudsjetter, uten at de engang tenker på den mest brukte veien inn til hjemmesiden, og det er nemlig gjennom Googles søkefelt.

Så hvordan kan man heve den organiske synligheten? Det handler kort fortalt om to ting: Relevans og autoritet. Google vil oftest forsøke å presentere det mest relevante søkeresultatet til de besøkende. Har du ikke innhold som samsvarer med den personen søker på, vil du heller ikke dukke opp i søkeresultatet.

Viktigheten av betalt søk

Det er ikke noe å legge skjul på at de aller fleste vil bruke minst mulig tid på å finne det de søker etter, og de øverste resultatene er som regel det som gir raskest svar på det de søker etter. Det er faktisk 50% større sannsynlighet at brukere som kommer inn på en nettside via annonser vil fullføre en handling av verdi for bedriften med annonsen.

Betalt søk handler i det hele om å få annonser til din nettside høyt opp i trefflisten når relevante søk utføres. Annonsene bør helst være utformet spesifikt mot det som søkes, og lede til en side der brukeren lett kan finne det de søkte direkte på uten å måtte lete seg videre på andre sider. Dersom annonsen er for generell, vil de fleste gå videre til neste annonse i søkemotoren. Og leder annonsen til en side der det ikke står noe spesifikt innholde på det de søkte på, vil de heller gå tilbake til søkemotoren på nytt. Det er altså viktig å utforme annonsene dersom man satser på betalt søk.

Dette er altså forskjellen på betalt søk og organisk søk. Selv hadde jeg litt kunnskap om dette fra før, men har absolutt fått et godt innsyn på dette nå. Håper du også lærte noe av dette.

/Henriette

Kilder:

https://nettrafikk.no/synergi-seo-betalt-sok/?fbclid=IwAR0KK8sELNrxIBT_wqOqateuWSZocb5vN1Rj8p_NKn5Y2MMtTyN5ma6tqGg

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *