Rapunzel of Norway

Som nevnt tidligere på bloggen er vi inne i siste del av semesteret, hvor deleksamenen går ut på å lage en nettbutikk og sammen med Mia har vi opprettet og lansert en helt egen nettbutikk. Rapunzelofnorway.no er vårt domene og produktet vi har gått for å selge er hårspenner. 

I dette og neste blogginnlegg vil vi dele hvordan vi, med null erfaring, har greid å lage vår helt egen brukervennlige nettside. 

Begynnelsen

Vi startet med null anelse om hvordan denne “reisen” skulle bli. Kommer det til å bli gjort på null komma niks, kommer vi til å slite livet av oss, eller blir dette en helt okei reise. Med andre ord, vi hadde ikke så mange forventninger. Vil tørre å påstå at vi startet litt på bar bakke, med lite anelse om hvordan man i det hele tatt laget en nettbutikk. Foreleserne våre har vært til stor hjelp, men de har vært veldig bestemte på at dette bør dere greie å finne ut av dere selv. Og det takker vi dem for nå, hvis ikke hadde vi ikke sittet igjen med like mye erfaring. 

Hele prosjektet må starte med en ide, vi brukte god tid på å finne et produkt som vi begge var komfortable med å selge og var igjennom litt av hvert. Når vi kom frem til produktet hårspenner, var det bare å begynne planleggingen. Vi har brukt flere digitale hjelpemidler i planleggingsfasen, som SMART mål og OKR, objective Key Results. Disse verktøyene skal følge hverandre, OKR handler i all hovedsak om å sette mål, fokusere på fremdrift og kun de viktigste aktivitetene. SMART mål står for spesifikke, målbare, tiltalende, realistiske og tidsbestemte og OKR skal følge SMART-prinsippet. 

Shopify

Det finnes flere plattformer som kan brukes når man skal lage en nettbutikk, og valget falt ganske fort på shopify da dette ble anbefalt av tidligere studenter. Shopify er og var veldig enkel å jobbe med, den er tydelig og veileder deg enkelt. Den er rett og slett enkel og jobbe med, og vi anbefaler denne plattformen til andre som skal starte opp en nettside! 

På shopify finnes det også utrolig mange gratis design, temaer og bilder, noe som gjør hele prosessen 10 ganger lettere. Når man er i gang med å forme nettsiden er det bare å leke seg rundt og utforske på alle mulig steder inne på shopify, man kan legge til utrolig mye og det er bare fantasien som setter grenser. 

(Skjermbilde hentet fra rapunzelofnorway.no) Her ser man hvordan shopify ser ut når vi rediger på vår nettside. 

Domene 

Når vi hadde lekt oss litt på nettsiden med temaer og design, var vi noenlunde fornøyde og det var dermed tid til å opprette et domene. Å kjøpe et domene var valgfritt, men det ser absolutt bedre ut med Rapunzelofnorway.no enn Rapunzelofnorway.myshopify.com, det ser også proffere ut etter vår mening.Her også finnes det mange forskjellige nettsider å velge mellom, men gjerrige som vi er (neida) valgte vi billigste alternativ. Vi kom over Webhuset hvor vi kunne kjøpe et domene for kun 11kr. 

Vi skal ikke påstå at å legge til domene ikke gikk helt feilfritt, men etter mye frem og tilbake og en del søk på Google fikk vi det til. Det finnes flere som har skrevet enkle bruksanvisninger om hvordan man knytter sitt eksisterende domene til shopifyen sin. 

(Skjermbilde fra hvor man legger til domene på shopify, under “Domener” trykker man på “koble til eksisterende domene” + skjermbilde av vår bruker på webhuset)

I neste blogginnlegg vil vi presentere resten av prosessen frem til vi lanserte, så spenn deg fast!

/Mia og Henriette

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *